På et eller andet tidspunkt får man, som husejer, brug for en håndværker. Historierne om håndværkere og deres fortræffeligheder er mange, og kan sætte liv i snakken til et hvert middagsselskab. Jeg har en ide om, at vi som købere af håndværkerne bare er ekstremt dårlige til at købe deres services.
Kvalitet
Når vi går til en håndværker og siger “Vi vil gerne have lavet dit og dat, hvad kommer det til at koste?” – og så får et svar, så har vi glemt noget vigtigt. Vi har ikke afstemt kvaliteten. Det lyder måske helt åndsvagt. Ingen kunder har andre forventninger end “Det skal være god – meget godt. God kvalitet”. Men vi siger det ikke, og vi ligger mere vægt på omfanget af opgaven og prisen, når vi snakker med håndværkeren. Kan man fortænke dem at de tænker “80% er godt nok” eller værre “det skal bare virke”.
Når vi vælger håndværker på pris, så har han/hun kun kvaliteten at skrue på, hvis prisen tilbudet skal presses ned.
Hvis håndværkeren kan sætte ambitionsniveauet lavt, kan han også sætte prisen lavt. Lort til den halve pris.
Kære håndværker.
Jeg vil gerne have et tilbud fra dig på udførsel af en række opgaver. Kvaliteten af arbejdet skal være i top. Løsningen af opgaven er ikke et simpelt flueben, jeg skal have sat i en bog – jeg, og min familie, skal leve med løsningen hver dag. Hele året. Jeg skal se på løsningen og bruge den i min hverdage. Jeg vil ikke have løsningen bliver et dagligt irritationsmoment.
Opgaven skal ikke bare være løst, den skal være løst godt. Det skal have en lang levetid. Hvis valget står mellem den billige komponent, der holder den halve tid og den lidt dyrere komponent som holder længere, så vælg den dyre. Eller bedre; forklare mig forskellen, så vi kan vælge sammen. Udvis ekspertise og rådgiv mig med din erfaring.
Hvis jeg har lyst til at gå på kompromis på kvalitet, fordi at den rigtige løsning er for dyr, så lad os aftale det i fællesskab. Fortæl mig det hvis mit ønske om top kvalitet er meget fordyrende. Hvis en 80% løsning giver mere for pengene – så vil jeg gerne have muligheden for at foretage det valg. Med din hjælp.
Jeg hyrer dig til arbejdet, ikke kun fordi at jeg ikke selv har tid, men fordi at du er professionel. Fordi at jeg forventer, at du kan levere en bedre løsning end den jeg selv kan udføre.
For et fremtidigt godt samarbejde,
Thomas
Lidt meget? Måske.
Jeg har overvejet et positivt vendt afsnit, om alle de ting som er gode når de går godt, men det virker alligevel negativt. Men altså.. ja, vandet skal løbe hen mod afløbet ude på badeværelset. Og døre skal kunne lukkes – også af børn. Og der må ikke løbe vand ned bag håndvasken. Etc. etc.