Twittercensus dk analyse

Af , 2013/02/23 11:41

Bysted har indsamlet en masse data over danske twitter brugere og hvordan de er forbundet med hinanden.

Læse mere om data og den graph man kan lege med her: http://www.slideshare.net/Bysted/twittercensusdk-16678232 specielt side 20 er vigtig.

Og hvad kan vi så bruge det til? Well, vi kan få en ide om, hvor vi selv er i det danske twitterlandskab. Det åbner for en masse analyse muligheder over, brug af twitter i danmark.

Jeg er sådan cirka der, hvor jeg havde forventet, midt mellem medie og startup/tech grupperingerne. Personligt betyder det ikke så meget – jeg bruger min twitterkonto til at møde gode mennesker, og om de er det ene eller det andet er ikke så vigtigt.

Men hvis du er et brand (eller den type person som anser din twitter konto for personlig branding), kan twittercensus fortælle dig noget interessant, om hvem der følger dig. Det kan dels fortælle om du når så bredt/smalt ud som du ønsker og noget om målgruppen, hvilket så bør afspejles i din kommunikation.

Det er først gang vi, har denne type data, så jeg er lidt usikker på hvordan de skal fortolkes, men vil prøve med et par eksempler i det følgende. Det er dog vigtigt at huske, at jeg på ingen måde ved hvad de enkelte kontoers strategi er. Måske er deres billede allerede helt perfekt i forhold til, hvad de ønsker sig.

@Kinodk

 

Kinodk er en relativt ny konto (har kun været aktiv siden først i december 2012), som tilhører kino.dk – kontoen beskrives som” Danmarks største filmunivers. Vi tweeter om film på #filmdk og #ugensfilm. Hver tirsdag vælger vi ugens #filmfunfact. Og du må gerne være med!”. Kontoen har lige over 850 followers, fordelt således:

Alle der  Følger kinodk kino.dkFørst og fremmest er det ret tydeligt, at der ikke er 850 pins på kortet. Der er 133 – så der er, ud fra Bysteds aktivitets kriterier, cirka 16% aktive følgere. Jeg har ikke kigget på nok kontoer til at vide om det er lidt eller meget, men det siger måske noget om, at mange følger Kinodk for at få information – ikke for at deltage aktivt i konkurrencer eller sociale elementer.

Fordelingen rundt på kortet er relativt god, men med hovedvægten omkring midten – gruppen af mennesker som allerede der god forbundet med hinanden og er meget aktive. Man må forvente at både sports, teen og tech/start-up segmenterne også er interesseret i at se film og at gå i biografen, så der er helt klart plads til forbedringer. I forhold til at kontoen har været aktiv i fire måneder, så synes jeg dog, at spredningen er flot. Men værd at arbejde på og se om man ikke kunne ramme de enkelte segmenter med nogle tiltag. Der findes vel også film om ham Bieber og det der sport..

@YouSeeDK

Den officielle konto for YouSee, har 960 followers og beskriver sig selv sådan her: “Kabelselskabet, YouSee’s, officielle Twitter-profil. Har du spørgsmål eller noget, vi kan hjælpe med, er vi kun et tweet væk. Profilen styres af Dan og Kasper.”. Census kortet ser sådan her ud:

Alle der  Følger YouSeeDK YouSee

Der er 246 pins på YouSeeDK’s graf – altså en aktivitetsprocent på 25% – væsentligt mere end på @kinodk. Men her er det måske værd, at tage med at YouSeeDK follower tal må anses for meget lille, firmaernes relative størrelse taget i betragtning. Et hurtigt kig på kontoen viser, at den kun bruges til at respondere på kundehenvendelser – der er praktisk taget ingen grund til at følge den konto. Så dem der følger, er nok folk som har en interaktion med YouSee.

Det eneste som er tydeligt, ud over det lave antal followers, er at teens segmenter slet ikke følger YouSee. Om det er fordi kontoen er uinteressant for dem, eller bare fordi at de ikke interesseret sig for kabel-tv, skal være usagt.

Hvis jeg var YouSeeDK ville jeg, nok langsomt, begynde at bruge noget energi på at skabe lidt værdi I at følge kontoen. Et par links engang imellem til artikler om TV. Nævne nye film på deres streaming service, etc. Der er massere af easy wins at starte med.

(flere eksempler senere – nogle forslag, til hvem vi skal kigge på?)

Efterlad et svar

Panorama Theme by Themocracy