Godnat og sov godt

Af , 2012/10/21 08:15

Jeg har i ren nysgerighed leget med en Søvn App til min Android telefon (Sleepcycle iPhone). Den placeres på sengen (jeg placere den mellem madras og topmadras) og måler så hvor meget man bevæger sig i løbet af natten.

Screenshot_2013-09-26-11-41-52

 

De grønne stribede bjælker i bunden er perioder med dyb søvn. De røde hvor jeg har bevæget mig mere. Der er selvfølgelig stor forskelle mellem forskellige telefoner og senge og placeringer, så størrelserne ikke absolutte – det handler meste om man er i den nederste tredjedel af bevægelses mængden.

Selve mønsteret kan ikke bruges til så meget – vi er alle meget forskellige og normalen er mellem 20 og 80% – det vigtigste er ikke størrelsen på bjælkerne, men at man får bevæget sig igennem hele søvn-cyklussen 4-5 gange i løbet af søvnen.

Appen har også en smart wake-up funktion der kan sættes til at vække en når man bevæger sig mest og således allerede er tættest på at være vågen. Jeg har kun prøvet den en gang og der virkede den ganske fortræffeligt. Meget behageligt og jeg vågnede på trods at telefonen bare brummede som alarm.

PS: Jeg har brugt vækkeurs funktionen en del – den vækker mig når jeg er på et sted i cyklussen, hvor jeg er tættest på at være vågen. Det virker vildt godt – meget behagelige måde at vågne på.

Sov godt fra Wikipedia

Inspireret af ovenstående læste jeg Wikipedias artikel om søvn. Er lidt overrasket over at jeg vidste så lidt, om noget så vigtigt.

Her er den korte udgave om niveauer og cyklus:

  • Der er 4 forskellige niveauer – der vides, i virkeligheden, ikke så meget, men de er alle vigtige i en eller anden grad.
  • Man gennemgår alle niveauer i hver cyklus: N1, N2, N3 (dyb) og REM
  • I de første cyklusser er der mest N3 – dyb søvn og lidt REM – i de sidste er der mere REM og mindre dyb.
Vi er også styret af døgnrytmen og vores indre ur (hovedsageligt reguleret af lys):
  • Kl 21 starte udskillelsen af Melatonin som gør os trætte
  • Kl 4:30 er vores krops temperatur lavest
Det vilde her er at vores behov for søvn, ikke kun handler om antal timer, men hvor de er placeret i denne rytme. Det er således vigtigt at få ca seks timer inden vi rammer den laveste krop temperatur og det er vigtigt at sove der hvor mængden af melatonin er størst. Det er her imellem at vi sover bedst og få mest ud af det.
Så hvis du er oppe til 02 og sover til 10, er du ikke lige så frisk som hvis du gå i seng kl 22 og sover til 06 – du får mindre ud af din søvn.
Andre noter:
Sov godt.

 

 

Én reaktion på “Godnat og sov godt”

  1. […] om ens bevægelser og gøre, til at bliver klogere og måske optimere end gøre og laden. Har fx længe brugt en søvn app til at overvåge min […]

Efterlad et svar

Panorama Theme by Themocracy