Hva’ nu Gillette? Når marketing gå i tomgang…

Af , 2010/04/17 15:08

Hver eneste gang jeg ser en Gillette reklame, sidder jeg efterladt med forundring.

Hva’ var det de prøvede at fortælle mig? Den seneste reklame foregår i noget som ligner et værksted, en fyr kan ikke finde ud af hvorfor hans skraber ikke længere fungerer så godt som det plejede. Heldigvis har Gillette tilføjet en streg til bladet, som bliver hvid når det bliver slidt, så nu kan vi se at bladet bør udskiftet.

Med andre ord: Du er for dum til at forstå, at grunden til at et slidt blad ikke virker, er fordi at det er slidt, så vi hjælper dig. En direkte fornærmelse af kunden.

Stregen er forøvrigt ikke ny – den har været der i nogle år.

Alle som har barberet sig i et stykke tid, ved udmærket godt hvornår de skal skifte blad. Personligt holder mit blad 3-4 gange længere end striben. Hvilket er heldigt, da jeg ikke er særlig vild med det slim striben udgyder i starten. Jaja, jeg er rimelig tyndeskæget.

Seth Godin er en af mine store helte. Klart syn på marked og business i almindelighed. Siger mange kloge ting.

Her er en af mine favorit videoer med ham:

Spol frem til 38:04, hvis du ikke gider at se det hele – her er lidt om Gillette. Det korte af det lange? Gillette har ikke noget nyt at sige. For at kunne vedblive med den massive “old world” markedsføring, er de tvunget til at foretage ændringer i produktet, som ingen ønsker, og fortælle os ting i reklamerne som ingen ønsker at høre.

Hvad jeg ville gøre hvis jeg var Gillette? De sidder allerede massivt på marked. De betale en meget, meget høj pris for at kæmpe efter den lille bitte bid de ikke sidder på og på at holde sig i folks bevisthed. Men hvad er det de er bange for? Jeg har brugt Gillette de sidste 20 år – sandsynligheden for at jeg “kommer til” at købe noget andet, er ret begrænset. Jeg bruger den hver morgen. De er i min bevisthed.

Tre ting:
* Kig på Marlboros (cigaretter) brug af Marlbro Classic brandet (tøj). Hvis de kan, kan I også. Brug jeres brand til at reklamerer for jeres brand.
* Hold op med at behandle jeres kunder som tosser. De fleste af os, barberer os hver eneste dag – vi ved hva’ vi skal vide.
* Målrettet arbejde imod nye brugere – inden de køber en elektrisk shaver.

3s reaktioner på “Hva’ nu Gillette? Når marketing gå i tomgang…”

  1. tc siger:

    Bruger lige det her sted til lidt tracking:

    Skiftede blad i dag…

  2. tc siger:

    Må lige linke til den her og :

    The Razors-and-Blades Myth(s)
    http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1676444

    Om prissætningen på blade vs. håndtag.

    Anyway. Jeg skiftede blad for tre dage siden. Så bladet fortalt altså at det var færdigt efter et par og tyve dage. Og jeg endte med at bruge det tre og en halv måned (lige over 100 dage).

    Nej, jeg gider ikke udregne det mere præcist…

Efterlad et svar

Panorama Theme by Themocracy