Kano modellen handler, hovedsaglig, om hvordan kunder opfatter forskellige egenskaber ved et produkt. Grundliggende opdeles de i tre grupper:
- Basic: Egenskab som er forventet
- Performance: Egenskab som tilføjer værdi
- Excitement: Egenskab som giver os glæde ved at bruge produktet
Der er meget at sige om Kano modellen, men jeg stødte på et hverdags eksempel i dag, som jeg har tænkte mig at bruge lidt tid på her. Tabs til opvaskemaskinen.
En vigtig ting at forstå ved Kano modellen er, at gårsdagens Exciter eller Performance er morgendagens Basic. For nogle år siden var en vaske tab, mere eller mindre en klump sæbe. Man hælde salt og afspændingsmiddel, i de der til indrettede rum i maskinen, og brugte så en vaske tab.
En Vaske tabs Basic egenskab er, at den kan vaske rent. Man bliver hverken glad eller overrasket over, at en Tab kan vaske rent. Det er ikke noget man ringer til vennerne og fortæller. Det står ikke engang på æsken.
Pludselig kom så “3-i-1” tabs, med det hele. Ikke mere fumlen rundt med salt og afspændingsmiddel. Første gang man hører om det, er det en “Exciter” og de første gange man bruger dem er man glad – man snakker med naboen om det (okay, altså i Snorkeby, som ligger lidt uden for Provinhulskøbing). Efterhånden bliver det performance. Man ser engang imellem den gammeldaws produkt type, men vælger 3-i-1 for den bedre “performance”. Når man ikke kan købe andet end 3-i-1, og der ikke er salt og afspændingsmiddel beholder i nye maskiner – da er 3-i-1 blevet basic.
Vi er på vej der hen. Men allerede nu er der brug for nye Exciters, for at have noget at snakke om i reklamerne. 3-i-1 (med eller uden power-ball) er ikke længere noget folk bliver “Excited” over. Vi har brug for mindst 4-i-1, gerne mere – som i dette tilfælde 5-i-1.
Jeg har købt nogle tabs, hvor man ikke behøver at tage folien af inden de kommer i maskinen! Og Glasbeskyttelse! og Sølv og Rustfrit beskyttelse! Wow, Excited yet? Okay, måske ikke, men godt forsøgt ikke? Helt klart noget man kunne brænde nogle tv-reklame kroner af på. Bemærk at der faktisk er seks bullit-points i listen, men 6-i-1 lyder måske ikke så godt, så det blev en 5-i-1.
Bortset fra en lille ting. De vasker ikke rent. Alting får en mærkelig mælke overflade. Jeg har prøvet at tilføje salt og afspændingsmiddel. Hjælper ikke. Så et eller andet sted, i kampen for at få en ny Exciter, blev en Basic smidt ud med badevandet.
Det betyder meget, meget lidt gensalg.
|
Hej, der findes mange mere eller mindre vildledende oversættelser af Kano-modellen. Hvis vi skal være tro mod Kano og hans venner (og det skal vi), der i sin tid skrev den første engelske udgave i ’96, så siger vi at egenskaber kan have forskellige karakterer:
Nødvendig
Attraktiv
Én-dimensional
Revers
Indifferent
Det er de korrekte danske oversættelser.
Din antagelse og eksempel på, at det du kalder ‘Excitement’ (engelsk Attractive, dansk attraktiv), så er det ikke korrekt at den automatisk med tiden bliver ‘Performer’ – hvor har du det begreb fra? Det er dog rigtig at det oftest bliver til det du kalder Basic (engelsk Must-be, dansk Attractive).
Mvh. Mikael (med speciale i Kano).
Hej Mikael,
Du har givet vis ret – kan ikke lige huske hvor det kommer fra, men det er vel attributterne fra den wiki-side jeg linker til, som jeg tænker på.